تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق:((زراعت و باغداری در استان آذربایجان غربی))

موضوع تحقیق:((زراعت و باغداری  در استان آذربایجان


غربی))

 




برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

این استان با توجه به موقعیت خاصى که دارد، داراى محصولات متنوع کشاورزى نظیر غلات، توتون، چغندر قند، پنبه، انگور، برگه زردآلو، مغز بادام، کتیرا و غیره است.

غیر از محصولات زراعى مزبور، درختکارى و محصول چوب نیز از منابع ثروت طبیعى آذربایجان غربى محسوب مى‏گردد.

ـ غلات

آذربایجان غربى از مناطق مهم غله خیز ایران است و بعضى از نواحى آن مانند بوکان از این لحاظ شهرت فراوان دارد.

غلاتى که در آذربایجان غربى کشت مى‏شود، در درجه اول گندم و سپس جو است. به علاوه مقدارى برنج، چاودار، ارزن و ذرت نیز در استان کشت مى‏کنند.

بر اساس آمار سال زراعى 1377، سطح زیر کشت غلات این استان 369551 هکتار و میزان تولید 785524 تن بوده است. این استان از لحاظ میزان تولید غلات در کشور رتبه نهم و از لحاظ سطح زیر کشت غلات رتبه یازدهم را دارا بوده است.

ـ نباتات صنعتى

نباتات صنعتى از محصولات عمده آذربایجان غربى است. کشت چغندر قند براى تأمین خوراک کارخانه‏هاى قند ارومیه، خوى، میاندوآب و پیرانشهر داراى اهمیت مى‏باشد.

در سال 1377، از مجموع زمین‏هاى زیر کشت این استان 61713 هکتار به زیر کشت محصولات صنعتى رفته است که از این مقدار 751291 تن محصول برداشت شده است که از لحاظ میزان تولید و سطح زیر کشت به ترتیب رتبه سوم و چهارم را به خود اختصاص داده است.

ـ نباتات علوفه‏اى

وفور نسبى آب و رطوبت در آذربایجان غربى و رواج دامپرورى باعث توجه به کشت علوفه در این منطقه شده است.

یونجه مهمترین گیاه علوفه‏اى است که تقریبا در تمام نقاط آذربایجان غربى کشت مى‏شود. در اطراف ارومیه، سلماس و خصوصا خوى، یونجه کارى از لحاظ کیفیت و کمیت قابل توجه است. در نقاط دیگر چون ماکو، پلدشت، سیه چشمه، شاه آباد، مهاباد، میاندوآب، بوکان و شاهین دژ نیز به این کشت اقدام مى‏کنند.

بر اساس آمار سال 1377، سطح زیر کشت نباتات علوفه‏اى در این استان 114404 هکتار و میزان تولید علوفه 735212 تن بوده است که این استان از لحاظ سطح زیر کشت علوفه رتبه اول و از لحاظ میزان تولید رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

ـ حبوبات

در این استان حبوبات به صورت کشت آبى بوده و مهمترین مناطق کشت آن ارومیه، میاندوآب، خوى، سلماس و مهاباد است.

بر اساس آمار سال زراعى 1377، سطح زیر کشت حبوبات در این استان 79313 هکتار و میزان تولید آن 43288 تن بوده است که از لحاظ میزان تولید رتبه سوم و از لحاظ سطح زیر کشت رتبه چهارم کشور را دارا بوده است.

ـ سبزیجات

در این استان سبزیجات مختلف به قدر مصرف در اطراف شهرهاى بزرگ خصوصا ارومیه و میاندوآب کشت مى‏شود. سطح زیر کشت سبزیجات در این استان 10171 هکتار و میزان تولید آن 24089 تن بوده است.

ـ محصولات جالیزى

در آذربایجان غربى به قدر احتیاج و مصرف داخلى، در اطراف شهرها جالیز کشت مى‏شود. کشت جالیز مستلزم صرف وقت زیاد و آبیارى منظم، وجین کارى و زمین کافى است.

سطح زیر کشت محصولات جالیزى 15183 هکتار و میزان تولید آن در سال 1377، در این استان 52812 تن بوده است.

از سوى دیگر وضعیت طبیعى و آب و هواى آذربایجان غربى نشان دهنده استعداد طبیعى این منطقه براى پرورش درختان میوه است. ولى به علل مختلفى همچون؛ سیستم مالکیت و نوع زندگى اجتماعى وضع درختان میوه به مقدار و کیفیت مورد انتظار نمى‏باشد.

مهمترین میوه‏هاى استان در درجه اول انگور است که در ارومیه و میاندوآب به مقدار فراوان و اکثرا مرغوب به دست مى‏آید و در دیگر نقاط استان نیز کم و بیش پرورش مى‏یابد.

دومین محصول مهم درختى استان زردآلو مى‏باشد که به صورت برگه صادر مى‏شود. مرکز این محصول در شهرستانهاى میاندوآب، ارومیه، خوى، سلماس و ماکو مى‏باشد.

سیب، گردو، گیلاس، گلابى، آلبالو، گوجه، هلو، به، فندق و ... در نقاط مختلف آذربایجان غربى به عمل مى‏آید.

در پلدشت که داراى آب و هواى گرم است انار به خوبى پرورش مى‏یابد. سنجد در اغلب نقاط استان به طور پراکنده وجود دارد و محصول آن مورد توجه کردان مى‏باشد و چوب آن در صنایع ظریف به کار مى‏رود.

در سال زراعى 76ـ1377 سطح زیر کشت باغات استان 85552 هکتار بوده، که از این مقدار 8042 هکتار زیر کشت نهال و 76510 هکتار زیر کشت درختان بارور بوده است. میزان تولید محصولات باغى در سال زراعى مذکور، 817181 تن بوده است. این استان از لحاظ میزان تولید محصولات باغى رتبه چهارم در کشور را دارا مى‏باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد