تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق:((زراعت و باغداری در استان سمنان ))

موضوع تحقیق:((زراعت و باغداری  در استان سمنان  ))

 




برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

در سال زراعى 78ـ1377 سطح زیر کشت محصولات زراعى استان 118108 هکتار بوده است که حدود 9/60 درصد اراضى کشاورزى استان را به خود اختصاص داده است.

در این سال از کل زمین‏هاى زیر کشت محصولات زراعى: 64357 هکتار (5/54 درصد) را غلات، 6187 هکتار (2/5 درصد) را حبوبات، 2140 هکتار (8/1 درصد) را سبزیجات، 12276 هکتار (4/10 درصد) را محصولات جالیزى، 4917 هکتار (2/4 درصد) را نباتات علوفه‏اى، 6762 هکتار (7/5 درصد) را دانه‏هاى روغنى، 10822 هکتار (2/9 درصد) را نباتات صنعتى و 10647 هکتار (9 درصد) را سایر محصولات زراعى تشکیل داده‏اند.

لازم به ذکر است که سطح زیر کشت گندم در این استان 44370 هکتار بوده که 5/37 درصد زمینهاى زیر کشت محصولات زراعى را به خود اختصاص داده است.

پس از گندم، محصول جو با 19950 هکتار بیشترین سطح زیر کشت را در استان داشته است.

از لحاظ میزان تولید محصولات زراعى، محصول گندم با 112163 تن داراى بالاترین مقدار تولید بوده است. اما از لحاظ عملکرد در هکتار ذرت علوفه‏اى در مقام اول استان مى‏باشد.

در این استان از هر هکتار زمینهاى زیر کشت این محصول مقدار 32507 کیلوگرم ذرت برداشت شده است. در حالى که میزان تولید گندم در هر هکتار آبى 3046 کیلوگرم و در هر هکتار دیم 703 کیلوگرم بوده است.

شهرستان شاهرود یکى از مناطق بسیار حاصلخیز استان مى‏باشد. این شهرستان از لحاظ محصولات زراعى چون: گندم، نخود، لوبیا، عدس، گوجه فرنگى، بادمجان، هندوانه، خیار، کدو، یونجه، چغندر، ارزن، کنجد، آفتاب گردان، توتون، سیب‏زمینى و پیاز بیشترین میزان سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

شهرستان سمنان از لحاظ تولید محصولات ذرت، ماش، پنبه بومى و زیره بیشترین سطح زیر کشت را در استان داراست و در محصولات مثل نخود، عدس، طالبى و گرمک، یونجه، کدو، پیاز داراى مقام دوم مى‏باشد.

شهرستان گرمسار در محصولات زراعى جو، خربزه، طالبى، گرمک، پنبه ورامینى داراى بیشترین سطح زیر کشت بوده است و در زمینه محصولاتى مثل لوبیا، بادمجان، خیار و چغندر علوفه‏اى در جایگاه دوم قرار دارد.

شهرستان دامغان از لحاظ سطح زیر کشت سیر مقام اول را در استان و از نظر محصولاتى چون ذرت، گوجه فرنگى، هندوانه خربزه، کدو، کنجد، آفتاب گردان، چغندر قند و سیب زمینى در جایگاه دوم قرار داشته است.

همچنین در سال 1378 سطح زیر کشت محصولات باغى استان 26897 هکتار بوده که 7473 هکتار آن نهال و 19424 هکتار آن مثمر و غیر مثمر بوده‏اند.

از لحاظ سطح زیر کشت محصولاتى دائمى شهرستان شاهرود با 10537 هکتار در استان مقام اول و شهرستان گرمسار با 3194 هکتار مقام آخر را دارا مى‏باشد.

از لحاظ سطح زیر کشت محصولات دائمى غیر مثمر شهرستان شاهرود با 1850 هکتار و از لحاظ سطح زیر کشت محصولات دائمى مثمر شهرستان دامغان با 9242 هکتار مقام اول را در استان دارا مى‏باشد.

بیشترین میزان سطح زیر کشت محصولات دائمى مثمر در استان اختصاص به محصول پسته دارد.

پسته دامغان یکى از محصولات بسیار مهم و مشهور این استان مى‏باشد که از لحاظ مرغوبیت در نوع خود کم نظیر است. از لحاظ تولید پسته این استان در جایگاه دوم پس از رفسنجان قرار دارد.

محصولات دائمى استان عبارتند از: سیب، گلابى، آلبالو، گیلاس، گوجه سبز، آلو، هلو، شفتالو، زردآلو، قیسى، شلیل، آلو قطره‏طلا، انگور، توت، توغان، توت درختى، پسته، گردو، بادام، فندق، سنجد، انار، انجیر، خرما، زیتون، خرما، زرشک و زعفران.

ـ از لحاظ سطح زیر کشت سیب، گلابى، بِه، آلبالو، گیلاس، گوجه سبز، آلو، هلو، شفتالو، زردآلو، قیسى، شلیل، انگور، توت، خرما، خرمالو و زعفران شهرستان شاهرود در جایگاه اول در استان قرار دارد و

ـ از لحاظ سطح زیر کشت آلو قطره طلا، گردو و بادام شهرستان سمنان و

ـ از لحاظ سطح زیر کشت انجیر و انار شهرستان گرمسار و

ـ در زمینه پسته شهرستان دامغان در مرتبه اول استان قرار دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد