تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق:((زراعت و باغداری در استان کرمانشاه))


موضوع تحقیق:((زراعت و باغداری  در استان کرمانشاه))

 




برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

استان کرمانشاه به علت شرایط خاص اقلیمى و وجود خاکهاى زراعى مرغوب، آب فراوان، دشتهاى وسیع و دره‏هاى طولانى و حاصلخیز، داراى سابقه شایانى در امر کشاورزى بوده و این معروفیت را از دیرباز داشته است. دشتهاى وسیع کرمانشاه در نواحى سرد، معتدل و گرم گسترده شده است.

تولید محصولات سردسیرى و نیمه گرمسیرى چون خرما و مرکبات، از ویژگیهاى استان مى‏باشد. خاک در هیچ یک از دشتهاى استان جز مقدار اندکى در نواحى گرمسیرى نفت‏شهر و سومار عامل محدودکننده توسعه کشاورزى نیست.

علاوه بر کشت آبى در دشتها و حواشى سرآبها و چشمه‏ها، وجود اراضى حاصلخیز پاى کوهى و دامنه‏هاى نسبتا کم‏شیب با بارشهاى کم و بیش مفید، به کشاورزى این استان رونق بخشیده و باعث شده است که کشاورزان، قسمتى از فراورده‏هاى زراعى خود را از طریق کشت دیم به دست آورند.

سطح کل اراضى مزروعى استان کرمانشاه در سال 1376، بالغ بر 820000 هکتار بوده که از این مقدار 109707 هکتار آیش و 710293 هکتار آن زیر کشت بوده است. از زمینهاى زیر کشت 843799 هکتار آن آبى و 566494 هکتار به صورت کشت دیم مى‏باشد.

بدین ترتیب حدود 20 درصد زیر کشت آبى و 80 درصد زیر کشت دیم مى‏باشد.

نواحى گرمسیرى کرمانشاه قابلیت کشت غلات، علوفه، جالیز و صیفى را دارد و در قسمتى از این نواحى مرکبات و نخیلات به عمل مى‏آید و نواحى سردسیرى استان مساعد براى کشت غلات، حبوبات، علوفه، چغندرقند، دانه‏هاى روغنى، سبزیجات، محصولات باغى و ... است. میوه‏هایى از قبیل: گردو، بادام، انار، سیب، گلابى، انجیر، مرکبات، خرما و ... در این استان به عمل مى‏آید که از معروفیت خاصى برخوردارند.

سطح زیرکشت و میزان تولید محصول زراعتهاى استراتژیک غلات و حبوبات استان در سال زراعى 1376 به شرح زیر بوده است: گندم 319000 هکتار با میزان تولید 507792 تن؛ جو 150000 هکتار با میزان تولید 210000 تن؛ نخود 151157 هکتار با میزان تولید 73520 تن.

سایر محصولات عمده استان عبارت است از: چغندرقند، دانه‏هاى روغنى، سیب‏زمینى، پیاز و پنبه.

لازم به ذکر است که سطح زیرکشت محصولات سالانه استان، 91/4 درصد اراضى زیرکشت این محصولات در کشور است و در رتبه نهم قرار دارد. از نظر تولید محصولات سالانه نیز با 35/2 درصد، رتبه چهاردهم را در کشور دارا مى‏باشد.

این استان از لحاظ تولید غلات، رتبه دوازدهم؛ حبوبات، رتبه دوم؛ نباتات صنعتى، رتبه هفتم؛ سبزیجات، رتبه بیست و یکم؛ محصولات جالیزى، رتبه هجدهم و نباتات علوفه‏اى رتبه بیست و سوم را در کشور دارا مى‏باشد. سطح زیرکشت باغات استان 08/1 درصد کل کشور است که از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین از لحاظ تولید رتبه بیست و یکم را دارا مى‏باشد.

از مجموع سطح زیرکشت باغات 8/23 درصد را انگور، 9/15 درصد گردو و بادام، 7/11 درصد انار و انجیر، 2/11 درصد میوه‏هاى دانه‏دار، 4/7 درصد میوه‏هاى هسته‏دار و بقیه را سایر میوه‏ها تشکیل مى‏دهند.

کل تولید محصولات باغى استان حدود 77821 تن بوده که بیشترین سهم مربوط به میوه‏هاى دانه‏دار با تولید 28727 تن بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد