تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( منابع آب استان کرمانشاه))

موضوع تحقیق :(( منابع آب استان کرمانشاه))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

منابع آب استان کرمانشاه به دو حوزه آبریز عمده تقسیم مى‏شود:

الف) حوزه آبریز داخلى (حوزه علیاى کرخه)

این حوزه را مى‏توان حوزه سیمره نیز نامید چه اینکه تمامى رودخانه‏هاى جارى در این حوزه نهایتا به سیمره مى‏پیوندد. این حوزه شامل شهرستان‏هاى کرمانشاه، اسلام‏آباد، کنگاور و قسمتى از شهرستان پاوه (بخش روانسر) مى‏گردد.

مهمترین رودخانه‏هاى این حوزه عبارتند از:

1ـ رود دینور

چند رودخانه که از کوههاى ما بین سنقر و دینور سرچشمه مى‏گیرند در محلى به نام میانراهان بهم پیوسته و رودخانه دینور یا به اصطلاح محلى آب دینور را تشکیل مى‏دهند.

2ـ خرم رود

این رودخانه از سمت شمال وارد شهرستان کنگاور مى‏گردد و پس از پیوستن به رودخانه قره‏چاى به طرف جنوب غربى متمایل مى‏شود.

3ـ گاماسیاب

این رودخانه از سرابى به همین نام در نهاوند سرچشمه گرفته از اراضى آبادى «چم سرخ» در هفت کیلومترى جنوب گردنه بیدسرخ در جهت شرقى ـ غربى وارد استان کرمانشاه مى‏شود.

4ـ رودخانه مرگ

این رودخانه از ارتفاعات کوه سفید در جنوب شرقى شهر کرمانشاه سرچشمه مى‏گیرد.

5ـ رودخانه راز آور

این رودخانه از ارتفاعات کامیاران کردستان سرچشمه گرفته در جهت شمالى ـ جنوبى وارد استان کرمانشاه مى‏گردد.

6ـ رودخانه قره‏سو

سرمنشأ این رودخانه سراب روانسر است و در جهت شمال غربى به جنوب شرقى جریان دارد. علاوه بر رودخانه‏هاى مرگ و راز آور، آب رودها و سرابهاى متعدد دیگرى وارد آن شده پس از عبور از شهر کرمانشاه، در بخش هرسین به گاماسیاب پیوسته مشترکا رودخانه سیمره را به وجود مى‏آورند.

7ـ رودخانه راوند

شاخه اصلى این رودخانه، رود کرند مى‏باشد که دراسلام‏آباد به رود راوند تغییر نام مى‏دهد.

ب) حوزه آبریز خارجى:

رودخانه‏هاى جارى در این حوزه تماما وارد خاک عراق مى‏شوند. این حوزه شامل شهرستان‏هاى قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و پاوه (به جز بخش روانسر) و قسمتى از شهرستان اسلام‏آباد (دهستان‏هاى گوران، قلخانى و بان‏زرده) مى‏گردد. رودخانه‏هاى مهم این حوزه عبارتند از:

1ـ رودخانه سیروان

این رودخانه که بزرگترین رودخانه این حوزه است از حدود 40 کیلومترى جنوب غربى سنندج سرچشمه مى‏گیرد و پس از پیوستن شعبات متعدد، وارد شهرستان پاوه مى‏شود و در محل دوآب نیز چم مرخیل که از ارتفاعات همین شهرستان سرچشمه مى‏گیرد به آن پیوسته و به همراه آن قسمتى از مرز ایران و عراق را تشکیل مى‏دهد.

رود لیله نیز که از رودخانه‏هاى داخلى شهرستان پاوه است در محل چرخش رودخانه سیروان به داخل خاک عراق به آن مى‏پیوندد. سیروان پرآب‏ترین رودخانه استان محسوب مى‏شود و متأسفانه این جریان آبى عظیم، بدون استفاده به خارج از کشور سرازیر مى‏گردد.

2ـ رودخانه الوند

این رودخانه از بهم‏پیوستن آب ماهیت و رودخانه دیره تشکیل شده و پس از عبور از شهر قصرشیرین به سمت جنوب غربى منحرف شده سرانجام پس از پیوستن رودگیلان به آن وارد خاک عراق مى‏شود. بندهاى انحرافى جگرلو و بریموند آب این رودخانه را جهت مصرف کشاورزى به اراضى دشت ذهاب هدایت مى‏کند.

سرابها

در موارد متعدد، در محل ظهور چشمه‏سارها، دریاچه‏هاى کوچکى تشکیل مى‏شود که در اصطلاح محلى سراب نامیده مى‏شوند. مهمترین این سرابها سراب هشیلان است که حدود 1100 هکتار وسعت داشته و در منطقه بالادربند (پنجاه کیلومترى شمال غربى شهر کرمانشاه) قرار گرفته است.

علاوه بر این، سراب نیلوفر و سراب یاورى در همین منطقه، سراب خضر زنده و سراب خضر الیاس در میان‏دربند (بیست کیلومترى شهر کرمانشاه)، سراب بیستون، سراب نجوبران و سراب برناج در حوالى بیستون و سراب هرسین را نیز مى‏توان نام برد.

از لحاظ آمارى این استان داراى 13 رودخانه مهم، 74 پارچه سراب، 697 دهنه چشمه، 816 حلقه چاه عمیق و 2987 حلقه چاه نیمه عمیق مى‏باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد