تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( منابع آب استان کرمان))

موضوع تحقیق :(( منابع آب استان کرمان))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

متوسط بارندگى استان کرمان حدود 140 میلیمتر و از نظر اقلیمى جزو مناطق خشک محسوب مى‏گردد.

به دلیل کمبود بارندگى و محدودیت آبهاى سطحى بیشترین بهره‏بردارى از منابع آب جهت مصارف کشاورزى، شرب و صنعت از طریق حفر چاه در مخازن آب زیرزمینى صورت مى‏گیرد.

بر اساس آمار سال 76ـ1375، جمعا 6514 میلیون مترمکعب آب از مخازن آب زیرزمینى برداشته شده است که از این مقدار 1206 میلیون مترمکعب مربوط به 1615 رشته قنات و 207 دهنه چشمه مى‏باشد و 5308 میلیون مترمکعب از طریق حفر 17572 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق برداشت شده است.

اغلب رودخانه‏هاى موجود این استان فصلى هستند و فقط در فصول بارندگى جریان دارند و در سایر فصول سال خشک مى‏باشند. مهمترین رود دایمى استان هلیل‏رود است.

استان کرمان داراى 132 رودخانه مى‏باشد. از این تعداد 34 رودخانه در کرمان، 20 رودخانه در بافت، 1 رودخانه در بردسیر، 19 رودخانه در بم، 27 رودخانه جیرفت، 6 رودخانه در رفسنجان، 6 رودخانه در زرند، 15 رودخانه در سیرجان، 4 رودخانه در شهربابک و 68 رودخانه در کهنوج بوده است.

رودخانه‏هاى این استان عبارتند از:

1ـ هلیل‏رود که از ارتفاعات کوه شاه و لاله‏زار سرچشمه گرفته، بعد از مشروب نمودن حوضه و اراضى اطراف وارد شهرستان جیرفت مى‏شود. سد هلیل‏رود بر روى این رودخانه بسته شده است.

2ـ در شهرستان بم چندین رودخانه دائمى وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: رودخانه نساء، رودخانه آدورى، رودخانه‏هاى دیگر این شهرستان تهرود، گراغان و ده بکرى مى‏باشد که در سالهاى خشک و در فصل تابستان فاقد آب دائمى هستند.

3ـ در شهرستان کرمان چندین رودخانه دائمى وجود دارد که عبارتند از: رودخانه سیرچ، شهداد که به سوى کویر لوت و روستاهاى حاشیه آن جریان دارد. رودخانه داور و قدرونى در راور که پس از شرب دشت راور سیلابهایش به کویر لوت در شهداد مى‏ریزد.

4ـ رودخانه شور از قلل کوههاى بارز، فاشکوه و گور سرچشمه گرفته و در شمال شرقى وارد جیرفت مى‏شود و در 3 کیلومترى شرقى جیرفت به رودخانه هلیل‏رود ملحق شده پس از مشروب نمودن قراء اطراف وارد جلگه رودبار مى‏شود و از آنجا به هامون جازموریان سرازیر مى‏گردد.

5ـ در شهرستان بردسیر رودخانه آب بخشاء (لاله‏زار) قرار دارد که دشت بردسیر و رفسنجان را سیراب مى‏کند و همچنین رودخانه چارى در این شهرستان واقع مى‏شود که به دشت باغین مى‏ریزد.

6ـ از رودخانه‏هاى دائمى در سیرجان مى‏توان رودخانه تنگوئیه را نام برد.

7ـ از کوهستانهاى جنوبى رفسنجان چندین رودخانه سرچشمه مى‏گیرد که آب آنها به جلگه نمى‏رسد. یکى از این رودخانه‏ها دهنه راویز است.

8ـ رود گیودرى از کوهستان پاریز و بارچى سرچشمه گرفته پس از مشروب نمودن قراء اطراف در حدود ناصریه به طرف جلگه سرازیر مى‏شود. این رودخانه در موقع بارندگى زیاد ایجاد سیلاب کرده، قراء رفسنجان را تهدید مى‏نماید.

رودخانه مزبور پس از عبور از رفسنجان در دهستان نوق به نام رودخانه شور به کویر بافق منتهى مى‏گردد.

مهمترین حوضه‏هاى آبریز استان عبارتند از: حوضه آبریز جازموریان، حوضه کویر لوت، حوضه یزد و کرمان.

1ـ حوضه جازموریان

این حوضه با مساحتى برابر 69600 کیلومتر مربع در جنوب شرقى ایران و بین رشته کوههاى بشاگرد و جبال بارز جاى دارد. آبهاى سطحى آن کلاً به هامون و جازموریان مى‏ریزد. در این حوضه پنج رودخانه با مساحت آبریز بیش از هزار کیلومتر مربع وجود دارد که هلیل رود بزرگترین آنهاست. سایر رودهاى این حوضه فصلى و کم‏آب مى‏باشند.

2ـ حوضه کویر لوت

این حوضه کم باران‏ترین و خشکترین حوضه‏هاى ایران است و مساحت آن 199000 کیلومتر مربع مى‏باشد که قسمتى از آن در استان کرمان واقع شده و شهرهاى بم، شهداد و راور را در برگرفته است. مهمترین رودخانه‏هاى آن فصلى هستند. رودخانه تهرود در کرمان یکى از این رودخانه‏ها مى‏باشد.

3ـ حوضه یزد و کرمان

این حوضه با مساحت 99800 کیلومتر مربع یکى از خشک‏ترین و بى‏آب‏ترین حوضه‏هاى ایران به شمار مى‏آید. شنزارهاى کشکوئیه و شنزارهاى جنوب کرمان از حوضه‏هاى کوچکتر این حوضه محسوب مى‏شوند.

رودخانه‏هاى این حوضه تحت تأثیر بارندگى‏هاى نامنظم، حالت سیلابى دارند و در تمام فصلهاى سال خشک و بى‏آب هستند.

 

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد