تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( منابع آب استان همدان))

موضوع تحقیق :(( منابع آب استان همدان))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

استان همدان به علت مرتفع بودن و دورى از آب‏هاى آزاد فاقد منابع عمده آبى از قبیل دریا و دریاچه است. منابع آبى استان به تعدادى رودخانه و چشمه سار محدود مى‏شود.

رودخانه‏هاى استان، عموما از برف و باران فصول مرطوب تغذیه مى‏شوند و در فصل تابستان که گیاهان نیاز به آب دارند به استثناى یکى دو رود مثل گاماسیاب و سیمینه رود، خشک شده یا به حداقل میزان آبدهى مى‏رسند.

مهمترین رودهاى استان عبارتند از:

1ـ سیمینه رود واقع در بخش مرکزى همدان، از مجموعه رودخانه‏هاى کوچک و رودهایى که در مواقع بارندگى داراى آب مى‏باشند تشکیل مى‏یابد.

2ـ رودخانه قره‏چاى (قوریچاى) از گردنه زاغه و دره‏هاى آبادى الفاوت و آبهندو سرچشمه گرفته و در اراضى امزاجرد به سیمینه رود مى‏ریزد.

3ـ رودخانه‏هاى دمق و ایده‏لو از ارتفاعات شمالى دهستان سرد رود و ارتفاعات خدابنده‏لو سرچشمه مى‏گیرد و به رودخانه سیمینه رود ملحق مى‏گردد.

4ـ رودخانه وفرجین از قله کلاغ لان الوند سرچشمه گرفته و به چراگاه آبادى گنج تپه بهار منتهى مى‏شود.

5ـ رودخانه دره مرادبیگ از کوه الوند سرچشمه مى‏گیرد و به رودخانه خاکو مى‏ریزد.

6ـ رودخانه سیمین از قله کلاغ لان الوند سرچشمه مى‏گیرد و پس از ملحق شدن به رودخانه‏هایى که از گردنه اسدآباد و همه کسى سرچشمه دارند بطرف آبادى امزاجرد جارى مى‏شود.

7ـ رودخانه عباس آباد از دره‏هاى گنج نامه و تاریک در، سرچشمه گرفته به رودخانه خاکو منتهى مى‏شود.

8ـ رودخانه خاکو از کوه الوند سرچشمه مى‏گیرد و پس از عبور از کنار آبادى‏هاى خاکو، چشین، مزدقینه، گراچقا و ده پیاز در اراضى آبادى امزاجرد به سیمینه رود مى‏ریزد.

9ـ رودخانه گردنه اسد آباد از گردنه اسد آباد سرچشمه گرفته و از کنار آبادى‏هاى رسول آباد فعلى و گنده جین گذشته و در نزدیکى آبادى مالک اشتر با رودخانه همه کسى یکى شده و به سیمینه رود ملحق مى‏شود.

10ـ رودخانه همه کسى از گردنه همه کسى سرچشمه مى‏گیرد و پس از عبور از چندین دهستان به رودخانه قره چاى منتهى مى‏شود.

11ـ رودخانه درجزین از دره‏هاى جنوبى کوه خرقان سرچشمه گرفته پس از گذشتن از دهستان درجزین، به رودخانه قره چاى مى‏ریزد.

12ـ رودخانه شهاب از کوه‏هاى شرقى و غربى دهستان چهاردولى سرچشمه مى‏گیرد و پس از گذشتن از کنار آبادى خسروآباد، به خرم رود ملحق مى‏شود.

13ـ خرم رود از دره‏هاى جنوب غربى کوه الوند سرچشمه مى‏گیرد و پس از ملحق شدن به رودخانه شهاب به رودخانه گاماسیاب منتهى مى‏شود.

14ـ رود ملایر (حرم آباد) از ارتفاعات جنوب شرق ملایر سرچشمه گرفته، به سوى ملایر جارى مى‏شود سپس جاده ملایر ـ بروجرد را قطع کرده به طرف نهاوند ادامه یافته و به گاماسیاب مى‏پیوندد.

15ـ رودخانه گاماسیاب یکى از طویل‏ترین رودخانه‏هاى ایران به شمار مى‏رود. این رودخانه از جنوب غرب شهرستان نهاوند سرچشمه مى‏گیرد. پس از عبور از دشت نهاوند و آبیارى باغات و کشتزارهاى اطراف آن، در کنار آبادى لیلى یادگار، شاخه رود ملایر (حرم آباد) را دریافت مى‏کند، در کنار آبادى گردیان، قلقل رود از تویسرکان بدان متصل مى‏گردد. گاماسیاب از شاخه‏هاى اصلى رود کرخه به شمار مى‏آید. رودخانه گاماسیاب در طول شهرستان خرم آباد بنام سیمره نامیده مى‏شود و کلیه رودخانه‏هاى شرقى کبیر کوه و تمام رودخانه‏هاى لرستان به آن مى‏پیوندد و پس از گذشتن از لرستان در غرب خوزستان جارى و بنام کرخه نامیده مى‏شود و بالاخره به باتلاق هورالعظیم منتهى مى‏گردد.

16ـ خرم رود از دره‏هاى شمال شرقى آبادى شهرستانه و ارتفاعات الوند سرچشمه مى‏گیرد و پس از عبور از تویسرکان وارد شهرستان کنگاور مى‏شود.

17ـ کرزان رود از علیاى دره آبادى گشانى و سنجوزان سرچشمه گرفته و در حدود آبادى اریکان با دو شعبه از رود سرابى و سرکان یکى شده و بنام قلقل رود، آبادى‏هاى اطراف خود را مشروب نموده و سپس به رودخانه گاماسیاب منتهى مى‏گردد.

یکى از منابع مهم آب این استان دریاچه سد اکباتان است که در 9 کیلومترى جنوب شرقى شهر همدان واقع شده است. وسعت دریاچه سد در حدود 60 هکتار است.

تالاب‏ها از دیگر منابع آب استان مى‏باشد. تالاب کرد خورد و تالاب پیر سلیمان از عمده‏ترین تالاب‏هاى استان به شمار مى‏رود.

چشمه‏هاى فرشته، آب ترش علیصدر، مجنون آباد، ماهى، برجکى و امام‏زاده نهاوند، نیکان، سویى، شفیع جان تویسرکان، زمان آباد، قینوجه و سهکیندران، رزن، آجى سو صادقلو، گوگر و شورین نیز از منابع آب این استان به شمار مى‏روند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد