تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان خراسان رضوی))

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان  خراسان رضوی))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

تنوع اقلیمى و خاک در سطح استان خراسان موجب شده است تا تنوع زیادى از نظر پوشش گیاهى، در عرصه این استان به وجود آید. هر چه از شمال استان به سوى جنوب پیش برویم، کاهش میزان بارندگى سبب کاهش پوشش گیاهى گشته، و خاک‏ها را به صورت عریان، در معرض دید قرار مى‏دهد. شمال استان خراسان به لحاظى که گذشت موقعیت مناسبترى را از نظر پوشش گیاهى دارا مى‏باشد.

پوشش گیاهى استان خراسان را مى‏توان در دو دسته مراتع و جنگلها مورد بحث قرار داد.

1ـ مراتع

در روزگاران گذشته استان خراسان از موقعیت مناسب مرتعى برخوردار بوده است اما به لحاظ بهره‏ورى بى‏رویه و چراى مفرط دام، قسمت عمده مراتع استان با تخریب مواجه گشته است.

امروزه آن قسمت از استان که به عنوان مرتع قلمداد مى‏گردد و مورد استفاده قرار مى‏گیرد، حدود 5/12 میلیون هکتار برآورد مى‏شود که پراکنش آن در شهرستانهاى مختلف متفاوت است.

وضع مراتع استان خراسان در شرایط فعلى به گونه‏اى است که به جرأت مى‏توان آنها را در شرف نابودى به حساب آورد. این منبع عظیم طبیعى در چندین دهه اخیر مورد بى‏توجهى زیادى قرار گرفته است.

در طول سالهاى اخیر به علل مختلف از قبیل چراى بى‏رویه، شخم بى‏رویه به بهانه دیم کارى و در بعضى موارد به منظور تثبیت مالکیت براى عده‏اى سودجو بیشترین لطمه به مراتع وارد آمده است. مراتع استان اعم از مرغوب و غیر مرغوب را حدود 5/12 میلیون هکتار تخمین زده‏اند که شامل:

1ـ مراتع سرخس از نوع خوب حدود 5/1 میلیون هکتار.

2ـ مراتع شمال خراسان از نوع متوسط حدود 5/2 میلیون هکتار.

3ـ مراتع جنوب خراسان از نوع فقیر حدود 4 میلیون هکتار.

ضمناً مراتع از نوع مخروبه نیز، حدود 5/4 میلیون هکتار است. در اثر چراى زیاد و بى‏رویه و دیگر عوامل مختلف در استان مرتع درجه یک و یا عالى وجود ندارد و مراتع خوب استان بیشتر در کوههاى هزار مسجد و قسمتى از حوزه بجنورد به چشم مى‏خورد. مراتع متوسط بیشتر در قسمت شمالى خراسان و مراتع فقیر بیشتر در جنوب خراسان دیده مى‏شود.

2ـ جنگل‏ها

پوشش جنگلى استان خراسان بالغ بر یک میلیون هکتار است که مسلما در گذشته میزان آن چندین برابر رقم فعلى بوده است. متأسفانه جنگل‏هاى استان نیز همانند مراتع رو به نابودى است.

جنگلهاى طبیعى استان در مناطق شمال شرقى خراسان، حوزه سرخس و صالح‏آباد، شمال غربى استان، حوزه بجنورد و ارتفاعات شمالى آن، ارتفاعات شمالى هزارمسجد، حوزه جوزک و غرب بجنورد، جنگل‏هاى پراکنده بلوط و زبان گنجشک، شرق خراسان، حوزه خواف و غرب قائن، طبس، جنگل‏هاى بادامشک و شرق بیرجند، جنگل‏هاى بنه بین بیرجند و نهبندان در ارتفاعات سمت راست جاده پراکنده مى‏باشند که در حال حاضر نیازمند حفاظت شدید و تهیه و اجراى پروژه‏هاى احیا و توسعه طرح‏هاى جنگلدارى با توجه به استعداد مناطق مى‏باشند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد