تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان آذر بایجان غربی ))

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان آذر بایجان

غربی ))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

آذربایجان غربى پس از سواحل دریاى مازندران از مرطوب‏ترین قسمت‏هاى ایران است و به همین علت نواحى بدون پوشش گیاهى در آن کمتر دیده مى‏شود.

وجود کوهستان‏هاى مرتفع در آذربایجان غربى هر چند باعث جلب رطوبت و خنکى هوا شده‏اند، ولى قسمتى از این ارتفاعات از جمله کوه‏هاى شمالى استان صخره‏اى و کم گیاه مى‏باشد.

آب و هواى این استان نسبت به آذربایجان شرقى مرطوب‏تر و نقاط کم گیاه و بدون پوشش گیاهى آن کمتر است و همین خصوصیت آب و هوایى سبب گردیده که مراتع مرطوب و گیاهان رطوبت پسند آن زیاد شود.

در این استان جنگل‏ها به طور عمده روى کوه‏هاى نوار مرزى ایران و عراق قرار دارد و مهمترین آنها جنگل سردشت مى‏باشد. این جنگل‏ها که دنباله جنگل‏هاى غرب ایران است هر چه رو به شمال مى‏رویم تُنک‏تر مى‏شود و پس از مسافتى از صورت جنگل‏هاى انبوه خارج شده و گروه‏هاى خیلى پراکنده و تنکى روى نوار مرزى و برخى نقاط دیگر تشکیل مى‏دهد و آثار این جنگل‏ها را تا شهرستان خوى مى‏توان دید. این جنگل‏ها در نقاط سهل الوصول و اطراف جاده‏ها اغلب قطع شده و گاهى به صورت بوته‏زار در آمده‏اند، ولى در نقاط دور دست به صورت جنگل‏هاى نسبتا انبوه جلب نظر مى‏کند.

جنگل‏هاى سردشت از نوع بلوط مى‏باشد و حدود 43 درختان آن را بلوط و بقیه را درختان دیگر از قبیل گونه‏هاى: ولیک، ستفز، گردو، کرکو، زبان گنجشک، سیاه آل، گلابى وحشى، توت سفید، گوجه، سماق، پسته و مقدارى درختچه مانند شن، سیاهتلو و ... تشکیل مى‏دهد.

سازمان جنگل‏بانى استان در جهت حفظ محیط زیست اقدام به ایجاد جنگلهاى مصنوعى در شهرستانهاى مهاباد، ماکو، خوى، ارومیه و ... کرده است. آذربایجان غربى به واسطه رطوبت و باران نسبتا زیاد داراى مراتع مرغوب و فراوانى است و به همین جهت از نقاط مستعد دامپرورى ایران و داراى انواع دام موجود در کشور مى‏باشد.

مراتع آذربایجان غربى علاوه بر فراوانى، متنوع نیز مى‏باشند و به علت وجود مراتع مرطوب، نگاهدارى گاو میش در این منطقه رواج کامل دارد.

به طور کلى مراتع طبیعى آذربایجان غربى اغلب ییلاقى است و مهمترین آنها در نوار مرزى بین ایران و ترکیه و ایران و عراق قرار دارد.

مراتع قشلاقى این استان چندان زیاد نیست و بعضى قسمت‏هاى اطراف دریاچه ارومیه و جزایر قسمت جنوبى آن و نیز کنار رود ارس محدود مى‏شود. به غیر از مراتع ییلاقى و قشلاقى، مراتع گاو میشى و مراتع نیمه مصنوعى نیز در آذربایجان غربى وجود دارد.

مراتع گاو میشى بیشتر در پیرامون شهرهاى ارومیه، خوى و سلماس دیده مى‏شود که به علت رطوبت زیاد اغلب شکل باتلاقى به خود مى‏گیرد.

مراتع نیمه مصنوعى، چمن‏زارهایى هستند که در پیرامون روستاها ایجاد مى‏کنند. روى هم رفته آذربایجان غربى از لحاظ مراتع داراى اهمیت بسیارى است. هر قدر به مرز غربى کشور نزدیک شویم مراتع طبیعى بیشتر و مرغوبتر مى‏شود، به طورى که نوار مرزى تقریبا سراسر پوشیده از مراتع و گاهى چراگاههاى بسیار سرسبز و خرم مى‏باشد.

بر اساس آمار سال 1374 مساحت جنگلهاى این استان 174000 هکتار و مساحت مراتع 2516584 هکتار بوده است.

از مجموع مراتع استان 955975 هکتار مراتع خوب، 1064121 هکتار مراتع متوسط و 496488 هکتار مراتع ضعیف مى‏باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد