تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان آذ بایجان شرقی ))

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان آذ بایجان

شرقی ))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

با توجه به وسعت و اهمیت استان از لحاظ آب و هوا، موقعیت جغرافیایى، وجود کوهستان‏هاى مرتفع و بارندگى نسبتا فراوان، انواع پوشش گیاهى در سطح استان مشاهده مى‏گردد.

1ـ پوشش جنگلى

با وجود آنکه آذربایجان منطقه‏اى مرطوب بوده و از نظر میزان بارندگى در سطح کشور بعد از نواحى خزرى قرار مى‏گیرد اما به علت سرماى شدید و برف زیاد در زمستان جنگل‏هاى این استان مانند جنگل شمال انبوه وسیع نیست. وسعت پوشش جنگلى استان بالغ بر 144075 هکتار است که 2/1 درصد کل جنگلهاى کشور و 07/3 درصد از وسعت استان را شامل مى‏گردد.

از این وسعت قریب به 45/57 درصد جزو جنگلهاى نیمه مرطوب ارسبارانى، 49/38 درصد جزو جنگل‏هاى نیمه خشک و 61/3 درصد جزو جنگل‏هاى مناطق شور مى‏باشد.

جنگل‏هاى استان بخشى از جنگل‏هاى شمال غرب کشور را شامل مى‏گردند که بقایاى جنگل‏هاى انبوه منطقه ما بین رود ارس، دریاچه ارومیه و دریاى مازندران است و به منزله پل طبیعى، جنگل‏هاى شمال ایران را به جنگل‏هاى مرطوب گلشین ارمنستان متصل مى‏نماید. مهمترین منطقه جنگلى استان در شهرستان‏هاى اهر و کلیبر گسترده شده که به لحاظ وجود گونه‏هاى «ممرز، سرخدار، افرا، نارون، گیلاس و زغال اخته»، شباهت زیادى به جنگل‏هاى مرطوب و نیمه مرطوب و به لحاظ وجود گونه‏هاى خشک پسندى چون «بنه»، داغداغان و عناب شباهت زیادى به جنگل‏هاى خشک و نیمه خشک دارد.

عرصه پوشش جنگلى استان در گذشته‏هاى نه چندان دور بالغ بر 387 هزار هکتار بوده است، لیکن در حال حاضر داراى 144 هزار هکتار رویشگاه جنگلى مى‏باشد و از پوشش گیاهى چوب منطقه صرفا از جنگل‏هاى ارسباران مى‏توان یاد کرد که آن هم جزو جنگل‏هاى حفاظتى و حمایتى بوده و در چهار واحد هیدرولوژیک سلن چاى، کلیبر چاى، ایلگنه چاى و حاجیلر چاى گسترده است.

انواع مهم درختان جنگلى موجود در استان عبارتند از: راش (قزل‏گوز)، بلوط، مَمْرَز (اولاس)، افرا، ون.

درختان میوه جنگلى از قبیل گردو، گیلاس، انار، فندق، آلوچه، سیب، گلابى و به که در تمام نقاط جنگلى استان، خاصه در جنگل‏هاى کلیبر و اهر به فراوانى یافت مى‏شوند.

از گیاهان، گل بنفشه و انواع دیگر آن، پیچک صحرایى، عشقه و گیاهان پهن برگ و کنگره‏دار، مانند بالدیرقان در نواحى جنگلى دیده مى‏شود.

2ـ پوشش گیاهى مراتع

مراتع استان به طور عمده در ارتفاعات قره داغ، بز غوش، سهند و در سرزمین‏هاى هموار و پایکوهى و دشتها و جلگه‏هاى پراکنده وجود دارد. مساحت کل مراتع استان، حدود 240 هزار هکتار مى‏باشد.

پوشش گیاهى مراتع و زمین‏هاى مزروعى: چمن، اوچ قولاغ، شبدر وحشى، جارو، گَوَن، بوته کتیرا، کنگر وحشى، یوشان، خارشتر، قیاغ اوتى، شیرین بیان، بویاق باشى (روناس) و گندمیان و پوشش گیاهى آنها، انواع جلبک‏ها و پونه و بولاغ اوتى و بومادران و بزوشاست.

مراتع استان ثروت طبیعى مهمى است که غالبا مورد استفاده عشایر و دامپروران و روستاییان قرار مى‏گیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد