تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان هرمزگان))

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان هرمزگان))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

استان هرمزگان از نظر پوشش گیاهى فقیر مى‏باشد و گیاهان این منطقه منحصر به گیاهانى است که معمولاً در نقاط کم آب و خشک مى‏رویند و همچنین در مقابل خشکى هوا نیز مقاوم و سخت مى‏باشند. به عبارت دیگر پوشش گیاهى این استان در رابطه با تغییرات حاصله از آب و هوا و جنس خاک چهره متفاوتى به خود مى‏گیرد.

درختان و درختچه‏ها و گیاهانى که در این مناطق رشد مى‏کنند عبارتند از:

ـ «کهور» که در صنعت کشتى‏سازى مورد استفاده قرار مى‏گیرد.

ـ «کُنار» (سدر) که براى شستشوى سر به کار میرود و خربزه درختى که درخت آن شبیه خرماست، در این منطقه پرورش داده مى‏شود.

از گیاهانى که در این استان مى‏رویند مى‏توان از: کلپوره، بومادران، بابویه، خاکشیر و گیاهان شور پسند که در مناطق شوره‏زارها یافت مى‏شوند نام برد.

گیاهانى که در ارتفاعات مى‏رویند به علت کاهش دما و رطوبت هوا از دامنه تا قله کوه انواع درختان گرمسیرى به چشم مى‏خورد.

در ارتفاعات بالاتر درختان سردسیرى نظیر کاج، سرو، زیتون وحشى و شمشاد وحشى به صورت انبوه دیده مى‏شود.


جنگل حرا (مانگرو)

گونه جنگلى حرا (مانگرو) از ویژگى‏هاى اکوسیستم سواحل جنوبى ایران است که به طور پراکنده، از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند در سواحل عمان پدید آمده‏اند.

این جنگل‏ها در سواحل خلیج‏فارس، دژ اطراف بندر لافت، شمال جزیره قشم، بندر خمیر و در کانون‏هاى متراکم دیده مى‏شوند. ابو على سینا، دانشمند بزرگ ایرانى، درخت این جنگل‏ها را حرا نامیده است.

جنگل حرا در اطراف جزیره قشم، در نوارى به عرض 50 تا 500 متر کشیده شده و محدوده‏اى برابر با 150 کیلومتر و مساحتى معادل 8236 هکتار را در بر گرفته است.

اگر آب‏هاى نواحى باتلاقى و مساحت نقاط خالى منظور نشود، مساحت واقعى این جنگل در حدود 6012 هکتار مى‏باشد. وسیع‏ترین قسمت جنگل‏هاى حرا در آب‏هاى بندر لافت و بندر پل در شمال غربى جزیره قشم، و در فاصله 140 کیلومترى غرب بندرعباس قرار دارد.

این جنگل‏هاى ماندابى بر روى خاک‏هاى لجنى ناشى از رسوب خاک‏هاى حاصل از فرسایش سواحل رشد یافته‏اند و دائما در معرض جزر و مد آب قرار دارند؛ به طورى که در زمان جزر، درختان و بستر لجنى آنها از آب بیرون آمده و به صورت جزایرى پراکنده نمایان مى‏شوند و در مواقع مد، تمامى جنگل حرا به زیر آب رفته و ناپدید مى‏شود.

برگ حرا براى دام، ارزش غذایى معادل یونجه دارد و دامداران سنتى جزیره قشم از برگ این درخت براى تغذیه دام و چهارپایان خود استفاده مى‏کنند. وسعت این جنگل‏ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد