تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان سمنان ))

موضوع تحقیق :(( پوشش گیاهی استان سمنان ))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

هر چه از سمت کویر به طرف شمال و دامنه‏هاى جنوبى سلسله جبال البرز پیش مى‏رویم، پوشش گیاهى را مى‏توان به صورت کویرى و نیمه کویرى و در شمال و شمال غربى، گیاهان نیمه سردسیرى و کاملاً سردسیرى را مشاهده نمود.

در نواحى کویرى مراتع کویرى با پوشش گیاهى تنک اکثرا به صورت بوته‏ها و درختچه‏ها و انواعى شامل: «شوره گز»، «خارشتر»، «اسپند»، «گون»، «درمنه»، خانواده «اسفناجیان»، «ورک»، «ختمى»، «علفهاى گندمى»، «تاج ریزى» و «تاج خروس» به صورت غالب دیده مى‏شود.

به طور کلى مراتع کویرى به علت خشکى هوا، کمبود رطوبت، شورى خاک و ماسه‏هاى نرم و غلتان طبعا از پوشش گیاهى فقیرى برخوردار بوده و از نظر درجه‏بندى، اراضى پست محسوب مى‏شوند.

به تدریج هر چه از حاشیه کویر به سمت دامنه‏هاى جنوبى سلسله جبال البرز پیش مى‏رویم با افزایش ارتفاع، تغییر جنس خاک، افزایش مقدار رطوبت و تغییر درجه حرارت، نوع پوشش گیاهى تغییر کرده و به طرف نمونه‏هاى نیمه سردسیرى و سردسیرى و در قسمت شمالى مراتع کاملاً ییلاقى جلب نظر مى‏نماید، به طورى که مى‏توان گفت با یک فاصله حدود 30 کیلومتر از حاشیه کویر به سمت دامنه قسمت عمده‏اى از منطقه داراى پوشش گیاهى جالبى مى‏باشد. البته این پوشش در نقاط مختلف از نظر تراکم کاملاً متفاوت مى‏باشد.

در حد فاصل بخش مهدیشهر (سنگسر) و سمنان، گیاهانى نظیر «خارشتر»، «اسپند»، «شوره»، «هندوانه ابوجهل»، «تیغهاى‏کنگرمانند»، «ختمى»، نوعى «گون»، «درمنه» و انواعى از «گندمیان» به چشم مى‏خورد.

با عبور کردن از منطقه مهدیشهر به طرف حاشیه شمالى، آثار پوشش جنگلى که از دستبرد روستاییان تا حدودى مصون نگه داشته شده، به صورت درختان خانواده «کاجیان» (سوزنى برگان) به خصوص «ارس»، «سرو»، «بنه» و درختچه «زرشک» نمایان مى‏شوند و در مناطقى که پوشش گیاهى غنى است گیاه غالب از تیره گندمیان مى‏باشد.

در منطقه شهمیرزاد گیاهان خودرو، شامل: «گون»، «درمنه»، گیاهان تیره «گندمیان»، «نعناییان»، «تیغهاى‏کنگرمانند»، «اسفند فرفیون»، «گل قاصد»، «بومادران»، «کاسنى»، «گزنه» و «گل سرخ وحشى» (نسترن) به وفور دیده مى‏شود.

همچنین در قسمتهایى از سطح استان، پاره‏اى از گیاهان نظیر «کتیراى صنعتى» که از آن «صمغ» استخراج مى‏شود و «زیره سیاه وحشى» که ارزش تغذیه‏اى فراوانى براى گوسفندان دارا مى‏باشد و همچنین گیاهانى نظیر «کُما» که از آن صمغ با ارزش «باریجه» استخراج مى‏گردد و گیاه معروف «افدرا» (ریش بز) که از آن براى ساختن شربتهاى سینه استفاده مى‏شود و نیز گیاه «آنابازین» که از آن مى‏توان براى استخراج سموم گیاهى استفاده نمود، ولى براى تغذیه دامها زیان آور است یافت مى‏شود.

این گیاه در منطقه‏اى بین شاهرود و دامغان به دست مى‏آید. همچنین گیاه «خطمى» که ارزش دارویى دارد، به صورت پراکنده یافت مى‏شود. از دیگر گیاهانى که مصرف دارویى دارند مى‏توان «شیرین بیان» و «بومادران» را نام برد. در منطقه «خوش ییلاق»، واقع در شمال شهرستان شاهرود، پوشش گیاهى به صورت جوامع گیاهى متنوعى است که این تنوع به صورت جنگلهاى «راش» و «بلوط» و «ارس» در شیبهاى شمالى و شمال غربى منطقه شروع و به جوامع استپى خشک «درمنه» و «اسپند» در جنوب ختم مى‏شود.

در منطقه «خوارتوران» واقع در جنوب شرقى شاهرود پوشش گیاهى شامل گیاهان: «دم روباه»، «کاروان کش»، «افدرا»، «شور»، «تاغ»، نوعى «سیف»، «گز»، «قیچ»، «اسپند»، «جارو»، «گون»، «درمنه»، «کما»، «فرفیون»، «چوبک اسکنبیل» و «خارشتر» بوده که شیبهاى پوششى مختلفى را در منطقه تشکیل مى‏دهد.

لازم به ذکر است که گونه‏هاى «تاغ» و «آتریلک» موجود در منطقه، که توسط سرجنگلدارى در سطح منطقه نسبت به کشت آن ترویج گردیده است، از گونه‏هاى گیاهى بسیار با اهمیت است که علاوه بر تأمین علوفه دامى در تثبیت شنهاى روان و جلوگیرى از گسترش کویر نیز بسیار مفید و مؤثر مى‏باشد.

جنگل از کل مساحت 9153800 هکتارى استان سمنان، عرصه منابع طبیعى سطحى معادل 7906226 هکتار شامل مراتع، جنگلها، بیابان و شنزارها و بقیه را اراضى کشاورزى و محدوده شهرها و روستاها و بیابانهاى غیر قابل احیاء (شوره‏زارها) تشکیل مى‏دهند.

در حال حاضر حدود 30 درصد از سطح خشکیهاى کره زمین پوشیده از جنگل مى‏باشد که در ایران حدود 7 درصد از مساحت کل کشور زیر پوشش جنگل است و استان سمنان با داشتن حدود 225000 هکتار جنگل طبیعى و 66226 هکتار جنگل دستکاشت، فقط حدود 3 درصد از عرصه آن پوشیده از جنگل مى‏باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد