تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان بوشهر))


موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان بوشهر))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

در حال حاضر صنایع جدید در منطقه بوشهر به جز چند مورد که توسط دولت سرمایه‏گذارى شده است نسبت به سایر استانها رشد چندانى نداشته است.

زیرا کمبود آب و برق، هواى گرم، کمبود مواد اولیه، نیروى انسانى ماهر و عدم تمایل سرمایه‏داران محلى به سرمایه‏گذارى در صنعت و تمایل بیشتر آنان به تجارت و پیمانکارى، سبب شده است که صنعت در استان بوشهر از رشد و توسعه مطلوبى برخوردار نباشد.

با این حال اخیرا دولت در برنامه‏هاى عمرانى به استانهاى محروم توجه بیشترى مبذول داشته و امید است که این منطقه نیز در آینده در امر صنعت و تأسیسات جنبى آن پیشرفت قابل ملاحظه‏اى داشته باشد. صنایع ماشینى و جدید این استان به استثناى چند مورد اکثرا متوسط و کوچک و تبدیلى مى‏باشند. در صنایع متوسط بوشهر و برازجان و در صنایع کوچک شهرستان‏هاى دشتستان، بوشهر، دشتى و گناوه به ترتیب، اهمیت خاصى دارند.

الف) صنایع سبک

بسته بندى خرما

خرما از محصولاتى است که نحوه جمع‏آورى و بسته بندى صحیح آن در درجه اول اهمیت قرار دارد، از این رو در یکى دو دهه اخیر براى بهبود وضع بسته‏بندى خرما و صدور آن به شکل مناسب، اقداماتى صورت گرفت و جهت بسته بندى و ضد عفونى کردن خرما، اقدام به تأسیس کارخانه‏هایى شده است که از جمله باید کارخانه رقم بندى و بسته بندى خرما در برازجان را نام برد. این کارخانه توسط سازمان تعاون روستایى استان بوشهر با ظرفیت سالانه 3000 تن، در سال 1362 تأسیس گردیده است.

تور ماهى‏گیرى

این واحد تولیدى در سال 1361 توسط شرکت تعاونى تور بافى با ظرفیت 1400 تن در بوشهر تأسیس گردیده است.

لنج سازى

در استان بوشهر شرکت‏هاى لنج سازى متعددى فعالیت مى‏کنند. در این میان شرکت تعاونى گروه 64 با ظرفیت تولید سالانه 10 فروند در اهرم تأسیس شده است. همچنین لنج سازى ایران ـ خوزستان با ظرفیت 50 فروند در بندر دیلم، لنج سازى سید حسن خارگى زاده با ظرفیت 15 فروند در اهرم و لنج سازى حسن طبیب نژاد مطلق (شرکت مواج) با ظرفیت 15 فروند در اهرم ایجاد شده‏اند.

لنج صیادى

واحد لنج صیادى توسط شرکت آرشید با ظرفیت 555 تن در سال 1365 در بوشهر تأسیس گردیده است.

همچنین واحد دیگر لنج صیادى با ظرفیت 500 تن در سال 1365 توسط شرکت تعاونى کشتى سازى گروه 83 در بوشهر ایجاد گردیده است.

واحد دیگر تولید لنج صیادى با ظرفیت 500 تن در یک شیفت در سال 1366 توسط شرکت تعاونى شناورهاى دریایى در بوشهر تأسیس شده است.

به علاوه واحد دیگرى از تولید لنج صیادى در تنگستان در سال 1366 با ظرفیت 12 فروند تأسیس شده است.

همچنین از دیگر صنایع سبک در استان بوشهر مى‏توان به تولید قایق بارج و بارج سکوى دریایى و تولید یدک کش و لنج تخته‏اى اشاره کرد.

لازم به ذکر است که اکثر صنایع ماشینى این استان از قبیل بسته بندى خرما، لنج سازى، تور بافى و ... تحت پوشش مرکز گسترش خدمات تولیدى و عمرانى استان بوشهر قرار دارند.

کارخانه آرد سازى و ماکارونى

استان بوشهر داراى سه کارخانه آرد سازى و ماکارونى است که یک کارخانه در شهر بوشهر و بقیه در تنگستان مى‏باشد.

سایر صنایع ماشینى استان بوشهر عبارتند از: کارخانه نساجى اعتمادیه بوشهر، نان ماشینى، یخ سازى، تولیدات فلزى و صنایع ساختمانى که خود شامل تولید آجر، گچ، موزائیک، شن و ماسه، سنگ‏کوبى، میخ‏سازى، دستمال کاغذى و پلاستیک‏سازى مى‏باشد.

ب) صنایع سنگین

خارک مرکز بارگیرى صادراتى نفت

تا پیش از سال 1346 ه .ش نفت خام از طریق بندر ماهشهر و نفت تصفیه شده از بندر آبادان در ساحل خلیج فارس به خارج صادر مى‏شد، ولى از همان سال به بعد کلیه نفت خام جنوب از جزیره خارک از توابع شهرستان بوشهر صادر مى‏گردد.

با ایجاد تأسیسات بندرى مجهز به لنگرگاه‏هاى مناسب در خارک، این جزیره هم اکنون به صورت یکى از مراکز مهم بارگیرى صادراتى نفت ایران درآمده است.

نفت خام از طریق لوله به طول 160 کیلومتر به ظرفیت 44 هزار تن در روز که 37 کیلومتر آن از زیر دریا مى‏گذرد، از مناطق نفت خیز به مخازن نفت در خارک آورده مى‏شود و پس از بارگیرى از طریق نفتکش‏ها به بازارهاى خارج حمل مى‏گردد.

مجتمع شیمیایى خارک

این شرکت در مهرماه 1345 با مشارکت آموکوانتر ناسیونال آمریکایى تأسیس گردیده است و 50 درصد آن به شرکت ملى صنایع پتروشیمى تعلق داشت که پس از پیروزى انقلاب اسلامى، این شرکت نیز ملى اعلام گردید. تولیدات آن 600 تن گوگرد، 1000 بشکه بنزین و 6000 بشکه گاز مایع در روز مى‏باشد.

نیروگاه اتمى

نیروگاه اتمى بوشهر بر اساس قرارداد منعقده، در نظر بود در اوایل سال 1362 ه .ش با ظرفیت 2400 مگاوات شروع به کار کند، و این ظرفیت در پنج سال بعد، با بهره‏بردارى نهایى از هر دو واحد نیروگاه تا 20 هزار مگاوات افزایش یابد، ولى تحریم اقتصادى سازندگان و تجاوز عراق به ایران، تکمیل و راه‏اندازى این نیروگاه را متوقف کرد. اخیرا تلاشهایى به منظور استفاده از آن به وسیله سازمان انرژى اتمى ایران صورت گرفته است.

شرکت ملى صنایع دریایى ایران

این شرکت در خردادماه سال 1348 با سرمایه مشترک ایران و آمریکا در بوشهر تأسیس شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى، ملى گردید.

در حال حاضر شرکت مزبور تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازى صنایع ایران قرار گرفته و فعالیتهاى مهم آن به شرح زیر است:

ـ ساخت و تعمیر انواع و اقسام واحدهاى شناور تا وزن 800 تن.

ـ مونتاژ و ساخت اغلب قسمتهاى تأسیسات چاههاى نفت (دریایى و زمینى)، پایه کوبى، اسکله سازى، سد بندى و کوبیدن پایه‏هاى چراغ‏هاى دریایى.

ـ تعمیر هرگونه موتورهاى دریایى و وسایل نقلیه سبک و سنگین.

ـ تعمیرات برقى واحدهاى شناور.

همچنین اولین کشتى یدک کش و اقیانوس پیما در ایران در سال 1352 ساخته شد. ولى پس از آن، کمبود سفارشات ساخت و فضاى محدود کارگاه و همچنین سفارشات مربوط به تعمیرات، امکان توسعه این واحد را در جهت ساختن کشتى کاهش داد.

با این حال ساختن یدک کش جزء برنامه‏هاى این شرکت قرار داشته و در حال حاضر یدک کش در آن شرکت ساخته مى‏شود.

باید خاطر نشان کرد با توجه به نقشى که صنعت در توسعه روستاها و ساختار اقتصادى ـ اجتماعى جامعه روستایى مى‏گذرد، جهاد سازندگى در راستاى وظایف خود در این زمینه براى تسهیل در ارائه خدمات فنى و بازرگانى به صنعتگران روستایى و کاهش هزینه‏هاى زیربنایى نسبت به ایجاد نواحى صنعتى اقدام کرده است که از آن جمله باید به ناحیه صنعتى چغادک اشاره داشت که با اعتبارى بالغ بر 1/93 میلیون ریال در زمینى به وسعت شش هکتار ایجاد شده و در حال حاضر یازده واحد تولیدى روستایى در زمینه بیسکویت سازى، سردخانه و عمل آورى محصولات، تولید تریکو و پوشاک در این ناحیه مشغول فعالیت هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد