تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان تهران ))

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان تهران ))


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

استان تهران یکى از کانون‏هاى عمده صنایع کشور است و حدود 31 کارگاه‏هاى بزرگ صنعتى کشور در این استان استقرار یافته‏اند.

همچنین 2/35 درصد از شاغلان کارگاه‏هاى صنعتى کشور در کارگاه‏هاى صنعتى استان تهران به کار اشتغال دارند.

این در حالى است که مساحت این استان فقط 2/1 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل مى‏دهد.

تجمع کانون‏هاى عمده اقتصادى در این استان، موقعیت سیاسى ـ ادارى، وجود زیر ساخت‏هاى مورد نیاز صنایع نظیر فرودگاه و ارتباطات مدرن، موقعیت جغرافیایى مطلوب در اطراف تهران و وجود مؤسسات بانکى و خدماتى بزرگ در شهر تهران باعث گردیده بخش عمده امکانات صنعتى در محدوده آن متمرکز شود.

صنایع استان بیشتر امتداد راه‏هاى ورودى تهران به ویژه در مسیر تهران ـ کرج، تهران ـ دماوند، تهران ـ ساوه و تهران ـ قم قرار گرفته است.

صنایع استان به گروه‏هاى غذایى، نساجى و چرم، کانى غیرفلزى، کانى فلزى، سلولزى، شیمیایى و دارویى، برق و الکترونیک تقسیم مى‏شود.

صنایع غذایى

شامل کارخانه‏هاى قندسازى، روغن نباتى، لبنیات، فراوردهاى گوشتى و ... مى‏باشد. سهم این صنایع از کل صنایع کشور نزدیک به 30 درصد است.

صنایع نساجى و چرم

شامل ریسندگى، بافندگى، فرش ماشینى، موکت، پتو، کفش، چرم و ... مى‏باشد. سهم این رشته از کل صنایع هم رشته خود در کشور نزدیک به 50 درصد است.

صنایع کانى غیرفلزى

این رشته از صنایع، مصالح ساختمانى و لوازم بهداشتى خانه‏ها و شیشه تهیه تولید مى‏کند. این صنایع 28 درصد صنایع کانى غیرفلزى کشور هستند.

صنایع فلزى

این رشته از صنایع، اتومبیل و مینى‏بوس، وانت، لوازم خانگى و بسیارى دیگر از فراورده‏هاى فلزى را تولید مى‏کند و در غرب و شرق تهران قرار دارد.

صنایع سلولزى

شامل مؤسسه‏هایى است که به تولید کاغذ، مقوا و مصنوعات کاغذى و تولیدات چوبى مانند نئوپان، فیبر و کبریت و مداد اشتغال دارد.

صنایع شیمیایى

شامل کارخانه‏ها و کارگاه‏هایى است که به تولید دارو، مواد بهداشتى، مواد ضد عفونى کننده، لاستیک، فراورده‏هاى نفتى و سموم دفع نباتات اشتغال دارند.

صنایع برق و الکترونیک

شامل مؤسساتى است که به مونتاژ وسایل برقى، الکتریکى، کابل، لامپ و ... اشتغال دارد. این صنایع در سطح استان نسبت به دیگر گروه‏هاى صنعتى چشم‏گیر نیست.

استان تهران داراى دو پالایشگاه نفت با ظرفیت 300000 بشکه در روز مى‏باشد. نخستین پالایشگاه استان در سال 1347 و دومین پالایشگاه در سال 1354 به بهره‏بردارى رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد