تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان خراسان رضوی ))


موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان خراسان رضوی ))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

صنایع را مى‏توان بر حسب مقدار مصرف مواد اولیه و کیفیت تولید به دو دسته عمده «صنایع سنگین» و «صنایع سبک» تقسیم نمود. صنعت ذوب فلزات (آهن و مس) و صنعت استخراج و تصفیه نفت و گاز از جمله صنایع سنگین و صنایع غذایى و نساجى و سیمان و دیگر صنایع مصرفى از جلمه صنایع سبک محسوب مى‏شوند.

انواع فعالیتهاى صنعتى در استان خراسان عبارتند از: صنایع غذایى، صنایع نساجى، برق و الکترونیک، شیمیایى و دارویى، چوب و سلولزى، کانى غیر فلزى، صنایع فلزى.

صنایع غذایى

این صنعت سابقه دیرینه‏اى در خراسان دارد و شامل صنعت قند و شکرسازى، کنسرو سازى و تهیه رب گوجه فرنگى، تصفیه روغن (تولید روغن نباتى)، آرد، نشاسته و بیسکویت سازى، تهیه ماکارونى، نان ماشینى، نوشابه‏هاى غیر الکلى و کارخانه بوجار مى‏باشد.

صنایع نساجى

این گروه از صنایع که یکى از مظاهر اولیه انقلاب صنعتى است در استان خراسان شامل کارخانه‏هاى نخ‏ریسى و نساجى، ریسندگى پشم و پنبه، تریکوبافى، تهیه انواع پوشاک، فرش ماشینى، موکت، تهیه الیاف مصنوعى، تولید انواع پوست و چرم و چرم نیمه ساخته (سالامبور) مى‏باشد.

صنایع برق و الکترونیک

این گروه از صنایع به مونتاژ وسایل برقى و الکترونیکى، تولید کابل، لامپ و کلید و پریز مى‏پردازند.

صنایع شیمیایى

شامل کارخانه‏هایى مى‏شوند که به تولید مواد بهداشتى، ضدعفونى کننده، پلاستیک سازى، رنگ‏سازى، پاک کننده‏هاى جامد و مایع اشتغال دارند.

صنایع سلولزى

این دسته از صنایع به تولید فرآورده‏هاى چوبى و مشتقات آن مى‏پردازد.

صنایع کانى‏هاى غیر فلزى

شامل سیمان سازى، تولید انواع آجر، موزاییک و سرامیک، سنگ کوبى و سنگ‏برى مى‏باشد.

صنایع فلزى

این گروه از صنایع به ساخت پروفیل و لوله، ریخته‏گرى، تراشکارى، کارخانه رینگ و قالپاق و تولید انواع وسایل خانگى مى‏پردازد.

مجتمع فولاد خراسان

احداث مجتمع فولاد از سال 1353 در وزارت صنایع و معادن مطرح بوده است. به طورى که بخش خصوصى داخلى و خارجى با همکارى شرکت ملى صنایع فولاد ایران، قصد احداث مجتمعى با ظرفیت اولیه 500000 تن و قابل توسعه تا 2/1 میلیون تن در سال را در نیشابور داشته‏اند.

پس از انقلاب فعالیتهاى مربوط به ادامه پروژه مدتى متوقف گردید و در سال 1362 مجدداً پیگیرى عملیات مربوط به ایجاد واحد فولادسازى در این استان مورد توجه مسؤولان قرار گرفت. در سال 1363 توسط شرکت ملى فولاد ایران، مجرى و مهندسان مشاور طرح فولاد خراسان انتخاب گردیدند. این مجتمع در 20 کیلومترى شمال غربى نیشابور قرار دارد. سنگ آهن این مجتمع از معادن سنگان تأمین مى‏شود. عمده ماده کمکى مجتمع، سنگ آهک مى‏باشد که طبق مطالعات اولیه بر روى چند معدن اطراف نیشابور، این مواد نیز با کیفیت عالى وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد