تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان هرمزگان ))


موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان هرمزگان ))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

صنایع سبک و سنگین
یکى از عوامل رشد و گسترش صنعت در این استان، نزدیکى به دریا، نقطه صدور و ورود کالا و منابع نفت و گاز مى‏باشد، که باعث گردیده است صنایع در زمینه‏هاى مختلف رشد چشمگیرى داشته باشد. شیلات هرمزگان از مهم‏ترین صنایع این استان است که محصولات آن در سراسر کشور توزیع مى‏گردد و محصولات مهم آن کنسرو، ساردین و تُن است، که در نوع خود در جهان از اهمیت بسیار ممتازى برخوردار است. کارخانجات وابسته به شیلات و دریا عبارتند از:
ـ کارخانه آرد ماهى
کارخانه آرد ماهى که یکى دیگر از صنایع این استان است وظیفه تهیه آرد ماهى را به عهده دارد. از پوست، استخوان و امعاء و احشاء ماهیانى که در کارخانه به مصرف کنسرو تن رسیده طى مراحل مختلف آرد ماهى تهیه مى‏شود و براى مصرف خوراک طیور و مرغدارى‏ها به سایر نقاط کشور ارسال مى‏گردد.
ـ شرکت صید صنعتى
شرکت صید صنعتى در سال 1370 در استان تأسیس شده که کشتیهاى بزرگ و مجهز به وسایل مدرن اقدام به صید ماهى در آبهاى دور از ساحل و عمیق مى‏کند و این کشتیها داراى امکاناتى از قبیل ردیاب ماهى، سردخانه و دستگاه به عمل‏آورى و غیره بوده تا بتواند با امکانات گفته شده صید بیشترى داشت.
صنعت قایق سازى، صنایع لنج سازى، کارخانه یخ سازى، کارخانه بارج سازى «ایران بارچ» (انبارهاى متحرک دریایى)، کشتى سازى خلیج‏فارس. دیگر صنایع مهم استان عبارتند از:
ـ سیمان هرمزگان
کارخانه سیمان هرمزگان در حومه شهر بندر خمیر (70 کیلومترى شهر بندرعباس) واقع شده است که تولید روزانه آن 6000 تن از انواع سیمان خاکسترى در دو خط تولید است. مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه از معادن مجاور آن مى‏باشد.
ـ پالایشگاه گاز سرخون
پالایشگاه گاز سرخون به منظور بهره بردارى از مخازن گاز ناحیه سرخون احداث گردیده است. براى برداشت گاز طبیعى این ناحیه 13 حلقه چاه در 25 کیلومترى شمال شرقى بندرعباس حفر شده است. سرخون داراى 2 فاز است که فاز اول آن در سال 1365 به بهره‏بردارى رسید و فاز دوم به ظرفیت پالایشى 350 میلیون فوت مکعب در روز (معادل 10 میلیون متر مکعب) در سال 1375 به بهره‏بردارى رسید.
گازهاى فرآورى شده منطقه سرخون، توسط خطوط لوله به قطرهاى 24 و 20 اینچ به استان کرمان انتقال مى‏یابد.
ـ پالایشگاه بزرگ بندرعباس
پالایشگاه هشتم کشور در زمینى به مساحت 700 هکتار با ظرفیت 232 هزار بشکه در روز در شمال شرقى بندر شهید رجایى بندرعباس در سال 1376 احداث گردیده است.
فرآورده‏هاى تولیدى پالایشگاه روزانه 46 هزار بشکه بنزین موتور، 36 هزار بشکه نفت سفید و سوخت جت، 69500 بشکه نفت گاز، 67 هزار بشکه نفت کوره، 5 هزار بشکه قیر و 124 تن گوگرد است.
این پالایشگاه که بزرگترین پالایشگاه از نوع خود است توسط متخصصان داخلى ساخته شده است.
بر اساس آمار مربوط به سال 80ـ1379، مجوز تعداد 23 کارگاه صنعتى بزرگ صادر شد که از آن تنها 13 کارگاه صنعتى در زمینه‏هاى غذایى و دارویى، نساجى و پوشاک، فلزى و ریخته‏گرى غیر فلزى، خودرو و نیرو محرکه مشغول فعالیت هستند. در این کارگاه‏ها تعداد 2631 نفر مشغول به کار هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد