تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان مر کزی ))


موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان مر کزی ))

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

وجود کارخانه‏هاى صنعتى بزرگ و کوچک در استان مرکزى، این استان را به یکى از قطبهاى مهم صنعتى کشور تبدیل کرده است.

امروزه بیش از 1500 کارگاه کوچک و بزرگ صنعتى در این استان مشغول فعالیت هستند که در این میان بیش از 70 واحد آن، کارگاه‏هاى صنعتى بزرگ مى‏باشد و مهمترین آنها عبارتند از:

کارخانه ماشین سازى اراک

این کارخانه در سال 1346 در سه کیلومترى اراک تأسیس شده است و کارکنان آن بیش از 3000 نفرند.

نمونه محصولاتى که در این کارخانه ساخته و تولید مى‏شوند، عبارتند از: منابع و مخازن تحت فشار، نوارهاى ناقل و بالابرهاى مختلف، واگنهاى معدن، پلهاى فلزى، دیگهاى بخار، مبدلهاى حرارتى، دستگاه‏هاى تبخیر کننده براى صنایع قند و صنایع غذایى و جرثقیل.

کارخانه تولید آلومینیم

کارخانه آلومینیم سازى اراک، از بزرگترین تولید کنندگان این فلز در کشور است که در سال 1352 با ظرفیت اسمى سالانه 45000 تن، با استفاده از پودر آلومین وارداتى شروع به کار کرده است. کارکنان این واحد صنعتى 2000 نفر مى‏باشند.

محصول آن انواع شمش آلومینیم است که در صنایع پروفیل سازى، نورد، کابل سازى، و ظروف ریخته گرى و دیگر صنایع کاربرد وسیعى دارد.

کارخانه هپکو

این کارخانه در سال 1354 در پنج کیلومترى شرق اراک تأسیس شد. هدف از ساخت این کارخانه، برآوردن نیازهاى روز افزون مملکت به ماشینهاى ساختمانى و راهسازى بوده است. واردات خام این کارخانه، ورق آهن و قطعات مختلف است.

بعضى از این مواد از شرکتهاى داخلى تأمین مى‏گردد و برخى دیگر از قطعات آن از کشورهاى فنلاند، ژاپن و سوئد وارد مى‏شود. تولیدات این کارخانه ده نوع ماشین مختلف است که مهمترین آنها بولدوزر، لودر، انواع گوناگون غلتک و غیره مى‏باشد.

کارخانه کابل سازى ایکو

این کارخانه در سال 1356 در کیلومتر 10 جاده اراک ـ قم تأسیس شده است. مواد اولیه کارخانه، مس و پلاستیک است، و تولیدات آن، انواع کابل برق غیر فشار قوى و کابل تلفن مى‏باشد.

مصرف مس در این کارخانه سالانه 3000 تن و تولید انواع کابل سالانه نزدیک به یازده میلیون متر است.

کارخانه واگن سازى

این کارخانه در شش کیلومترى شرق اراک واقع است. در سال 1354 عملیات ساختمانى آن شروع شد و در فروردین سال 63 مورد بهره بردارى قرار گرفت. تولیدات این کارخانه، واگنهاى مسافرى، بارى و نفتى راه آهن، و میزان ظرفیت نهایى این کارخانه، تولید 1000 واگن در سال است.

کارخانه کمباین سازى ایران

این کارخانه در سال 1351 مورد بهره بردارى قرار گرفت. تولیدات این کارخانه، عبارتند از:

کمباین، تراکتور و ادوات کشاورزى. ظرفیت این کارخانه 500 عدد کمباین در سال است.

کارخانه لاستیک پارس

این کارخانه در شهر صنعتى کاوه، در ده کیلومترى ساوه واقع شده و از سال 1363 رسما شروع به کار کرده است. تولید آن انواع مختلف تایر کامیون، سوارى و وانت است. میزان تولید آن در حال حاضر 1200 حلقه در روز است. بخشى از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه از داخل کشور تهیه مى‏شود و مقدارى نیز از کشورهاى مختلف، از جمله ژاپن (نخ و سیم)، آلمان غربى (مواد شیمیایى)، ترکیه (نخ) و مالزى (کائوچوى طبیعى) وارد مى‏شود.

شرکت صنایع

این مجتمع در دوازده کیلومترى اراک ساخته شده و حدود 1000 نفر در آن مشغول به کارند. تولیدات این مجتمع، نخ با نمره‏هاى مختلف، موکت و پتوى سوزنى مى‏باشد.

کارخانه قند شازند

این کارخانه در سال 1317 ه .ش آماده بهره بردارى گردید. محل آن در شهر شازند در زمینى به مساحت هجده هکتار است. ظرفیت این کارخانه در بدو تأسیس حدود 300 تن چغندر در روز بوده که در سالهاى بعد به 600 تن چغندر در روز رسیده است.

محصول تولیدى کارخانه بین 50000 تا 65000 تن قند و شکر در سال مى‏باشد که 80 درصد آن به صورت قند و 20 درصد آن به صورت شکر تهیه مى‏شود.

کارخانه شمس

کارخانه ریسندگى و بافندگى شمس در جاده اراک ـ فرمهین (کیلومتر دو) تأسیس شده و از سال 1356 شروع به بهره بردارى نموده است.

تعداد کارکنان آن 160 نفر و ظرفیت سالانه آن 500000 تخته پتو است که فعلاً 140000 تخته پتو تولید مى‏کند و 300 تن پشم را به خامه تبدیل مى‏نماید.

شرکت صنایع آذر آب

شرکت صنایع آذرآب، تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازى صنایع ایران در سال 1368 رسما افتتاح و مورد بهره بردارى قرار گرفت.

این شرکت در زمینى به مساحت 33 هکتار در کیلومتر پنج جاده اراک ـ قم قرار گرفته است و به راه آهن سراسرى شمال ـ جنوب و اتوبان تهران نیز دسترسى دارد.

این شرکت با هدف طراحى و مهندسى، ساخت، نصب و راه اندازى دیگهاى بخار نیروگاهى صنعتى یکپارچه، ساخت تجهیزات صنایع نفت و گاز، پتروشیمى، سیمان، قند، معادن، اسکلتهاى فلزى و ماشینکارى قطعات سنگین تا تُناژ 200 تن بنا شده است.

این شرکت 2700 نیروى انسانى را در خود جاى داده است. وجود دستگاه‏ها و ماشین آلات پیشرفته نیمه اتوماتیک و اتوماتیک در کارخانه‏هاى این شرکت باعث توجه هر چه بیشتر صنایع کشور به واگذارى پروژه‏هاى بزرگ ملى به آذر آب شده است.

مرکز آموزش جوشکارى این شرکت، در واقع در سطح کشور تنها مرکزى است که اقدام به تربیت نیروهاى ماهر جوشکار مى‏کند و این امر از ویژگى خاص براى صنعت سنگین کشور برخوردار است.

از دیگر صنایع مهم ماشینى استان کارخانه ماشین سازى پارس (تولید کننده اسکلتهاى فلزى)، کارخانه آلومرول (سازنده پروفیل و لوله‏هاى آبیارى آلومینیمى)، کارخانه آونگان (سازنده پایه‏هاى فلزى انتقال نیرو)، کارخانه تولیدات ادوات کشاورزى اراک، گروه کارخانه‏هاى تولیدى نورد آلومینیم، کارخانه شیر پاستوریزه اراک، کارخانه رنگسازى روناس اراک، کارخانه نخ طلاى خمین، و تعدادى کارخانه‏هاى دیگر به ویژه کارخانه‏هاى مستقر در شهر صنعتى ساوه را مى‏توان نام برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد