تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان خوزستان ))

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان خوزستان  ))



برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

ـ صنایع سبک

صنعت قندسازى

کارخانه نیشکر هفت تپه، به منظور تهیه قند از نیشکر، به ظرفیت اولیه 30000 تن از کشور هلند خریدارى و در هفت تپه واقع در 100 کیلومترى اهواز نصب شد. این کارخانه علاوه بر تهیه قند از نیشکر، شکر خام نیز تهیه مى‏کند.

از نیشکر، در کارخانه، دو محصول دیگر به نام باگاس و ملاس به دست مى‏آیند. باگاس در کاغذ، مقوا و فیبرسازى مصرف مى‏شود. به همین جهت کارخانه کاغذسازى پارس در مجاورت کارخانه نیشکر هفت تپه تأسیس شد.

از ملاس در تهیه الکل، لاستیک و پنى‏سیلین استفاده مى‏شود.

صنعت کاغذسازى

در سال 1350 ه .ش شرکت سهامى پارس با ظرفیت تولید 36 هزار تن کاغذ در سال، در هفت تپه خوزستان ایجاد شد. ماده اولیه اصلى این کارخانه، 113 هزار تن باگاس در سال است که از کارخانه نیشکر هفت تپه تأمین مى‏شود.

کارخانه‏هاى بسته‏بندى خرما

در سالهاى اخیر براى بهبودى وضع بسته‏بندى خرما و صدور آن به شکل مناسب، اقدام‏هایى صورت گرفته است.

جهت بسته‏بندى و ضدعفونى کردن خرما، کارخانه‏هایى چون کارخانه بسته‏بندى و ضدعفونى خرماى خرمشهر و غیره تأسیس شده‏اند.

از دیگر صنایع این استان مى‏توان به صنعت آردسازى، صنعت ماهیگیرى و صنعت تولید برق اشاره نمود.

2ـ صنایع سنگین

صنعت استخراج و تصفیه نفت

ایران از نظر ذخایر نفت و گاز از ثروتمندترین کشورهاى جهان است. به همین لحاظ از ابتداى سده بیستم میلادى، ایران به ویژه خوزستان، مورد توجه و محل رفت و آمد شرکتهاى نفتى جهان قرار گرفته است.

پس از کشف اولین میدان نفتى در مسجد سلیمان، شرکت نفت ایران و انگلیس امتیاز اکتشاف، استخراج، بهره‏بردارى و تصفیه مواد نفتى را به دست آورد و تا زمان ملى شدن صنعت نفت (1951 م) انحصار کلیه فعالیتهاى نفتى را در ایران در دست داشت. در اسفند 1329 ه .ش (1951 م) صنعت نفت کشور ملى اعلام شد.

پالایشگاه آبادان

پالایشگاه آبادان که از بزرگترین پالایشگاههاى دنیا است، در سال 1290 ه .ش (1912 .م) نزدیک به مناطق نفتى و در جزیره‏اى با امکانات زیاد براى پذیرش کشتى‏هاى اقیانوس پیما تأسیس شد.

تأسیسات پالایشگاه آبادان محوطه‏اى به مساحت 13 کیلومتر مربع را فراگرفته است. این پالایشگاه، با داشتن کارخانه‏هاى متعدد تولید بنزین هواپیما و امکانات وسیع براى تهیه بیش از صد نوع فرآورده نفتى، از بزرگترین پالایشگاه‏هاى صادراتى جهان به شمار مى‏رود.

نفت خام مورد نیاز پالایشگاه، از نواحى مرکزى استان (مسجد سلیمان، هفتگل، نفت سفید، لالى)، آغاجارى، گچساران و از ناحیه جدید اهواز به وسیله خطوط لوله تأمین مى‏شود.

ظرفیت تصفیه نفت خام پالایشگاه آبادان 450 هزار بشکه در روز است که در حال حاضر، به طور متوسط، روزانه 395 هزار بشکه نفت در آن تصفیه مى‏شوند.

دستگاه تقطیر مسجد سلیمان

یک دستگاه پالایش ساده نیز در مسجد سلیمان وجود دارد که با ظرفیت 25 هزار بشکه در روز کار مى‏کند.

پالایشگاه گاز طبیعى مایع

در سال 1349 ه .ش پالایشگاه گاز طبیعى مایع در بندر ماهشهر تکمیل شد که در نوع خود بزرگترین پالایشگاه گاز مایع در دنیاست.

از تفکیک گاز در مرحله اول و دوم مى‏توان مایعى موسوم به گاز طبیعى مایع تهیه کرد. پالایشگاه گاز طبیعى بندر ماهشهر شامل تأسیساتى براى تصفیه، سرد نمودن، ذخیره کردن و صدور فرآورده‏هاى گاز طبیعى مایع است.

پالایشگاه گاز بید بلند

پالایشگاه گاز بید بلند در 175 کیلومترى شمال شرقى آبادان و 24 کیلومترى غرب بهبهان و 40 کیلومترى شمال آغاجارى قرار دارد. مساحت محصور و حریم پالایشگاه گاز بید بلند 85 هکتار و مساحت هر واحد تصفیه 1500 مترمربع است.

کار ساختمان پالایشگاه گاز بید بلند که از مدرنترین و بزرگترین پالایشگاه‏هاى جهان است در سال 1347 و بهره‏بردارى از آن در 25 آذر 1350 ه .ش آغاز شد.

این پالایشگاه داراى واحدهاى تصفیه‏اى است که ظرفیت هر یک از این واحدها 8/6 میلیون متر مکعب است.

کارخانه تصفیه گاز اهواز

کارخانه تصفیه گاز اهواز در هفت کیلومترى شهر و در کنار واحد بهره‏بردارى شماره 2 قرار دارد. گاز طبیعى از همین واحد به کارخانه وارد و تصفیه مى‏شود. ظرفیت این کارخانه 850000 مکعب در روز است.

مجتمع شیمیایى رازى

این مجتمع در سال 1342 ه .ش تأسیس شد که از هفت واحد تولیدى تشکیل شده است که کار تولید گوگرد، اسید سولفوریک، اسید فسفریک، آمونیاک، اوره و کود ترکیبى فسفات دى آمونیم را به عهده دارند.

مجتمع پتروشیمى آبادان

مجتمع پتروشیمى یا شرکت سهامى پتروشیمى آبادان با سرمایه 600 میلیون ریال در خرداد 1345 ه .ش تأسیس شد. کارخانه در کنار پالایشگاه آبادان واقع است. بهره‏بردارى از آن در آبادان 1348 ه .ش آغاز شد.

فرآورده‏هاى آن عبارت‏اند از: پى. وى. سى (ماده اولیه پلاستیک)، سود سوزآور (سود کستیک) و دى. دى. بى (ماده اولیه پودرهاى شوینده).

شرکت شیمیایى پازارگاد

این شرکت در حدود سال 1344 ه .ش در بخش خصوصى تأسیس شد. در سال 1351 ه .ش با اشکالات مالى و فنى مواجه شد. در نتیجه، شرکت ملى صنایع پتروشیمى و شرکتهاى عامل، 66 درصد سهام آن را بالمناصفه خریدند و مدیریت آن را به دست گرفتند.

این کارخانه در نزدیکى شهر آبادان قرار دارد و تولید سالانه آن حدود 5000 تن سود سوزآور و 4500 تن اسید کلریدریک بوده است.

مجتمع پتروشیمى ایران نیپون

این مجتمع، بر اساس مشارکت 50ـ50 بین شرکت ملى صنایع پتروشیمى ایران و گروه ژاپنى میتسوبیشى، با سرمایه 4/80 میلیون دلار در کنار مجتمع شیمیایى رازى در بندر امام خمینى تأسیس و بهره‏بردارى از آن در سال 1355 ه .ش آغاز شد.

فرآورده‏هاى این مجتمع در صنایع پلاستیک و رنگ سازى مصرف مى‏شوند. محصول عمده آن د. او. پى و مواد نرم کننده پلاستیک است.

مجتمع پتروشیمى ایران ـ ژاپن

در سال 1352 ه .ش شرکتى به نام شرکت توسعه شیمیایى ایران بر مبناى 50ـ50، متشکل از شرکت ملى صنایع پتروشیمى و گروه شرکتهاى بزرگ ژاپنى، تشکیل شد.

کار ساختمانى مجتمع در سال 1355 ه .ش در کنار مجتمع شیمیایى رازى در بندر امام خمینى (بندر شاهپور) آغاز شد و قرار بر این بود که بهره‏بردارى از این مجتمع حداکثر تا سال 1980 م. آغاز شود. ولى حدود 85 درصد کار ساختمانى آن انجام یافته بود که به سبب وقوع انقلاب در کشور و آغاز جنگ با عراق بعثى متوقف ماند.

چنانچه کارهاى ساختمانى این مجتمع خاتمه یابد و بهره‏بردارى از آن آغاز شود، بزرگترین واحد پتروشیمى در خاور میانه و از بزرگترین مجتمع‏هاى پتروشیمى جهان خواهد بود.

کارخانه نورد و لوله اهواز

این کارخانه‏ها به منظور تأمین لوله‏هاى گاز، نفت و آب در اهواز دایر شدند و به تولید انواع لوله به قطرهاى مختلف و دیگر محصولات آهنى پرداختند.

کارخانه‏هاى لوله‏سازى اهواز که تعدادى از آنها در نوع خود از بهترین و مدرنترین کارخانه‏هاى لوله‏سازى‏اند جمعا قادرند در سال بالغ بر 600 هزار تن محصول به بازار عرضه کنند.

ذوب آهن گازى اهواز

در سال 1352 هـ .ش شرکت ملى صنایع فولاد ایران به منظور ایجاد کارخانه‏هاى ذوب آهن گازى جهت تولید آهن اسفنجى به روش احیاى مستقیم، تأسیس شد.

این شرکت توانست قرارداد سه واحد ذوب آهن گازى را با شرکتهاى بین المللى منعقد کند. محل این واحدها در کنار رودخانه کارون، در هفت کیلومترى جنوب شرقى اهواز، در نظر گرفته شده است.

کارخانه‏هاى جانبى آن عبارتند از: کارخانه‏هاى ریخته‏گرى، ذوب، کندله سازى، تصفیه آب.

تا پایان سال 1379 در تعداد 62 کارگاه صنعتى در این استان تعداد 41092 نفر مشغول به کار بوده‏اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد