تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان چهار محال و بختیاری ))

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان چهار محال و بختیاری ))

 

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

استان چهارمحال و بختیارى در زمینه فعالیتهاى صنعتى در زمره توسعه نیافته‏ترین مناطق کشور است. پیدایش کارگاههاى صنعتى نوین در منطقه عمدتا در سالهاى اخیر بوده است که اکثرا پیرامون دوشهر بروجن و شهرکرد متمرکز شده‏اند.

لازم به ذکر است که استان چهارمحال و بختیارى باتوانمندیهاى چون منابع غنى آب، زمین مناسب و راههاى ارتباطى در دست احداث و فرودگاه، منطقه‏اى مستعد براى استقرار صنایع مى‏باشد.

کارشناسان اداره کل صنایع این استان عبور خط لوله اصلى انتقال گاز جنوب به شمال غرب کشور که تمام طول شرقى این منطقه را در بر مى‏گیرد، و وجود پستهاى متعدد برق در مناطق شهرى و روستایى و اراضى غیر قابل کشت در سطح وسیعى از این استان را به عنوان امکانات زیر بنایى جهت توسعه صنعتى در چهارمحال و بختیارى ذکر مى‏کنند.

در هر حال بانگرش به موقعیت جغرافیائى این استان که در ناحیه مرکزى زاگرس واقع شده است در مى‏یابیم که قرارگرفتن در مسیر قطبهاى صنعتى اصفهان و خوزستان که از لحاظ صنعتى تا حدودى بصورت اشباع در آمده‏اند و همچنین وجود برخى معادن زیر زمینى مى‏تواند بعنوان عوامل مثبت در محاسبات کارشناسان براى استقرار صنعت در این منطقه مد نظر قرار گیرد.

هیئت وزیران به منظور بهره بردارى از امکانات و استعدادهاى بالقوه این منطقه احداث پنج قطب صنعتى را مورد تصویب قرار داد. هم اکنون این شهرک‏هاى صنعتى که دورنماى روشنى براى توسعه فراروى مردم محروم این خطه قرار مى‏دهند تحت پوشش شرکت شهرک صنعتى چهارمحال و بختیارى فعال مى‏باشد که این شهرک‏ها عبارتند از:

1ـ شهرک صنعتى شهرکرد

مساحت این شهرک که در 5 کیلومترى شهرکرد قرار دارد 72 هکتار است و از امکاناتى از قبیل شبکه آب، برق و گاز بهره‏مند مى‏باشد.

در این قطب صنعتى که تا 750 هکتار قابل توسعه است 128 واحد صنعتى تولیدى مستقر شده است که 51 واحد آن فعال و بقیه نیز در دست احداث است.

2ـ شهرک صنعتى بروجن

شهرک صنعتى بروجن با مساحتى در حدود 58 هکتار در 2 کیلومترى بروجن واقع شده است. در این شهرک صنعتى که پیش بینى مى‏شود تا 110 هکتار توسعه یابد زمینه اشتغال بالغ بر 2182 فراهم خواهد شد و از 91 واحد صنعتى و تولیدى مستقر شده در شهرک، 11 واحد فعال مى‏باشد. در این شهرک امکاناتى از قبیل آب، برق، و فضاى سبز براى سرمایه گذاران پیش بینى شده است.

3ـ شهرک صنعتى سفید دشت

این شهرک در 30 کیلومترى شهرکرد واقع است و داراى یکهزار هکتار مساحت مى‏باشد و بزرگترین قطب صنعتى چهارمحال و بختیارى است و بعلت نزدیکى به فولاد مبارکه مى‏توان محل استقر صنایع جنبى این مجتمع واقع شود.

5 و 4ـ شهرک‏هاى صنعتى لردگان و جونقان

کار مطالعاتى این دو شهرک نیز به ترتیب با 180 و 186 هکتار مساحت پایان رسیده است و بخشى از زمینهاى آن نیز به متقاضیان احداث واحدهاى صنعتى، تولیدى واگذار شده است.

از مهمترین کارخانه‏هاى صنعتى استان مى‏توان به کارخانه قند شهرکرد، کارخانه ریسندگى شهرکرد، کارخانه یخچال سازى فارسان، کارخانه آرد و ریسندگى بروجن و صنایع شیر و لبنى شهرکرد اشاره کرد.

در سال 1377، حدود 992 اجازه نامه صنعتى در این استان صادر شد که عبارتند از: 222 اجازه نامه غذایى و داروئى، 127 اجازه نامه نساجى و چرم و پوشاک، 48 اجازه نامه چوب و سلولزى و محصولات چاپ و کاغذ، 160 اجازه نامه شیمیایى، 184 اجازه نامه کانى غیر فلزى، 200 اجازه نامه فلزى و 51 اجازه نامه برق و الکترونیک.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد