تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

تحقیق جغرافیا دوم دبیرستان

سید محمد حسین هاشمی

موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی استان همدان ))


موضوع تحقیق :(( صنایع ماشینی  استان همدان ))

 

 


برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

استان همدان از نظر موقعیت صنعتى به ویژه در کارگاههاى بالاى 50 نفر کارکن جزء استانهاى فقیر محسوب مى‏شود. علت عدم پیشرفت بخش صنعت در این استان، عدم سرمایه‏گذارى دولت و بخش خصوصى، کمبود مواد اولیه، کمبود نقدینگى، کمبود نیروى کار متخصص کار آمد و کارگر ماهر ذکر شده است.

در سال 1376، از مجموع 228 کارگاه بزرگ صنعتى مستقر در استان همدان حدود 45 درصد آنها در رشته صنایع کانى غیرفلزى، حدود 16 درصد در صنایع غذایى، 15 درصد در صنایع ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و محصولات فلزى، حدود 8 درصد در صنایع نساجى، پوشاک و چرم، حدود 7/5 درصد در صنایع شیمیایى، لاستیک و پلاستیک، 3/5 درصد در صنایع چوب و محصولات چوبى و 6/2 درصد در صنایع تولید فلزات اسامى فعالیت داشته‏اند.

بنابراین، عمده‏ترین فعالیت صنعتى در کارگاه‏هاى بزرگ صنعتى بالاى 10 نفر کارکن از لحاظ ترکیب واحدها در سال 1376 در مرحله نخست به صنایع کانى غیرفلزى (عمدتا آجرپزى) و بعد از آن به ترتیب به صنایع غذایى و صنایع ماشین آلات، تجهیزات، ابزار و محصولات فلزى اختصاص داده شده است.

تعداد کل کارکنان کارگاه‏هاى صنعتى (بالاى 10 نفر کارکن) استان در سال 1376 برابر با 7905 نفر بوده است.

بررسى اطلاعات موجود نشان مى‏دهد که بیشترین تعداد کارکنان به ترتیب در صنایع محصولات کانى غیر فلزى (43 درصد)، صنایع غذایى، آشامیدنى (25 درصد)، صنایع ماشین‏آلات، تجهیزات، ابزار و محصولات فلزى (15 درصد) و مابقى کارکنان در سایر زیر بخش‏هاى صنایع به کار اشتغال داشته‏اند.

بنابر نتایج سرشمارى عمومى نفوس و مسکن سال 1375، سهم استان همدان از تعداد کارکنان صنعتى کشور به حدود 3 درصد رسیده است.

این امر در مقایسه با سهم جمعیتى (حدود 3 درصد) گرچه نمایانگر تناسبى در این زمینه است، ولى موضوع عقب ماندگى صنعتى استان در مقایسه با سطح ملى هنوز بقوت خود باقى است و مهاجرت در سنین فعالیت از استان هنوز ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات موجود، تعداد نیروى انسانى شاغل در بخش صنعت و معدن و ساختمان استان در سال 1375 برابر با 121864 نفر بوده که در مقایسه با سال 1370 تعداد 19868 نفر (47/19 درصد) افزایش یافته است.

در بین رشته‏هاى مختلف صنایع، صنایع غذایى و آشامیدنى با در اختیار داشتن 46 درصد از ارزش محصولات تولیدى کارگاه‏هاى بزرگ صنعتى، رشته تولیدى غالب محسوب شده و پس از آن، صنایع کانى غیرفلزى با 30 درصد و صنایع ماشین آلات و محصولات فلزى با 11 درصد در رده‏هاى دوم و سوم قرار گرفته‏اند. صنایع سبک استان عبارتند از: صنایع غذایى، نساجى، چرم سازى، سلولزى، شیمیایى، کانى غیر فلزى، برق و الکترونیک، صنایع فلزى، صنعت تولید شیشه. کارخانه صنعتى تولید شیشه همدان درغرب ایران کم نظیر و از نظر ظرفیت تولیدى منحصر به فرد است.

تولیدات عمده این کارخانه عبارتند از انواع استکان، لیوان و شیشه.

مهمترین صنایع سنگین استان عبارتند از: ریخته‏گرى چدن و تولید ادوات کشاورزى، ماشین آلات ساختمانى و راه سازى، سوپاپ انواع خودرو، شرکت فولاد همدان، کارخانجات سیمان هگمتان و اکباتان، کارخانه خودرو سازى، کارخانه پتروشیمى همدان.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد